
A brandépítés kezdetben minden vállalkozás számára nagy fejtörést okoz. Bár a jó termékek eladják magukat, szájról-szájra terjednek, azonban a mai piaci közegben nem lehet kivárásra játszani, a gyors és tartós siker elérésének érdekében elengedhetetlen foglalkozni a márkaépítéssel.
A branding kapcsán a legfontosabb tudnivaló, hogy nem marketing. Bár szorosan összefüggenek, és az egyik nagy hatással van a másikra, azonban egy marketing stratégiát például csak akkor lehet felépíteni, ha a brand már a saját lábain áll, ismeri a célközönség.
Különösen az induló cégek és vállalkozások számára komoly nehézségeket okoz a megfelelő brandépítés, hiszen minden szegmensben óriási a konkurencia, és nehéz utat találni a rések között, de egy megfelelő szakember segíthet tudatosan felépíteni mindent.
Bár a brandépítés alapjairól könyveket lehetne megtölteni, az alábbiakban azonban mégis megkíséreltük legalább címszavakban összegyűjteni azokat a tudnivalókat, amelyek nemcsak kezdőknek, hanem haladóknak is hasznos segítséget jelenthetnek.
Miért fontos a tudatos branding stratégia?
Míg tőlünk nyugatabbra teljesen általános, hogy a cégek óriási összegeket invesztálnak a márkaépítésbe, addig hazánkban sokan még mindig megkérdőjelezik a branding stratégia létjogosultságát, holott minden esetben bizonyított: ez a siker egyik kulcsa.
Az erős márka, a felismerhető arculat ugyanis mindennek az alapja, különösen egy olyan szegmensben, ahol nagy a verseny. A márkaépítés segít kiemelkedni a piacról, megalapozza a hitelességet és megteremt egy olyan lojális vásárlói közönséget, akik utána még akkor sem mennek a konkurenciához, ha esetleg a mi termékünk vagy szolgáltatásunk drágább.
A megfelelő brandépítés nagyon sokrétű és mindenkinek foglalkoznia kell vele, aki hosszabb távon szeretné futtatni vállalkozását. Nemcsak megjegyezhetővé tesz minket, de sikeresebbé tudja tenni a marketing stratégiákat is.
Ehhez azonban már a kezdetektől célzott tervezésre van szükség, így a logónak, az alkalmazott színeknek és szlogeneknek, valamint az egész márka tálalásának egy előre kijelölt út mentén kell haladnia.
Ennek tudatos felépítése a branding stratégiák felépítésében járatos szakembert kíván, aki ezen felül kiismeri magát a marketingben és – hangozzék ez bármennyire meglepően – a pszichológiában egyaránt, hiszen ezek elengedhetetlenek a sikerhez.
A brandépítés alapjai
Amint azt fentebb már leírtuk, a megfelelő brandépítés tudásanyagával tankönyveket lehetne megtölteni, különösen az alapok tekintetében, hiszen amennyiben az alapozás megfelelő, onnan már csak finomhangolni kell egy cég vagy vállalat útját.
Az alábbiakban ezért összeállítottuk azokat a szempontokat, amelyek mentén el kell indulni és a branding stratégiát – lehetőleg egy szakértővel – felépíteni.
Célközönség nélkül nincs saját brand
Mielőtt egy márkát elkezdünk építeni, nagyon fontos meghatározni a célközönséget. Ehhez érdemes piackutatást végezni, hiszen előfordulhat, hogy a szegmens annyira telített, hogy a mi elképzelésünknek ott már nincs is helye.
Ilyenkor újratervezésre van szükség már a legelején, de sokkal szerencsésebb még ebben a fázisban, mint azt követően, hogy milliókat költöttünk a márka felépítésére.

A célközönséget tehát be kell határolni és papíron felépíteni mindent, ami a sikerhez kell. Lesz-e elég vásárló hosszabb távon? Találunk hozzá partnereket, forgalmazókat, munkavállalókat, esetleg támogatókat? A brandépítés alapjai mindig innen indulnak!
Cél nélkül nem lehet márkát építeni
Minden márkának van célja. A sikeres vállalkozások mögött mindig hangzatos kijelentések állnak, és ami a legfontosabb: megoldást találnak valamilyen problémára, méghozzá az adott célközönségen belül.
Csak akkor lehet branding stratégiát felépíteni, ha kitűztük a célokat, ha úgy tetszik zászlónkra tűztük azt a küldetést, amit szeretnénk elérni. Sokan elkövetik azt a hibát, hogy a célok majd menet közben alakulnak, de ez nagyjából annyira bizonytalan, mint a lottózás.
A célok kijelölése ráadásul már önmagában jó alapot adhat a későbbi marketing stratégiákhoz is, hiszen ezekre épül fel minden.
Mitől értékesebb vagy különlegesebb a márkánk?
Ma már szinte nem lehet olyan termékkel vagy szolgáltatással piacra lépni, ahol ne lenne konkurencia. A brandépítés alapjai során tehát központi feladat a konkurensek megismerése, hibáiknak, hiányosságaiknak, úgynevezett piaci réseiknek kielemzése.
Ezek a rések ugyanis a mi sikerünk kulcsai lesznek, hiszen itt tudunk értékesebbek, különlegesebbek, jobbak lenni, mint mások. Ebben a tekintetben gyakran nem szükséges kiemelkedő dolgokra gondolni, sok esetben az extra élmény, a fiatalosság vagy éppen a minőség már önmagában elegendő lehet.
Azt ugyanakkor ne feledjük, hogy már kezdetben se ígérjünk olyat, amit nem tudunk betartani, vagy amit csak azért akarunk képviselni, mert más nem vállalta fel. Ez kezdetben működhet, de később akár az ellenkezőjére is fordulhat.
Az arculat megtervezése mindig a siker kulcsa
Bár nagyon sok apróságot ki lehetne még emelni a brandépítés kapcsán, azonban az arculattervezést még ki kell emelnünk a sorból.
Egy jó logó ma már önmagában nem elég, sőt egy hangzatos szlogen is kevés. Egy sikeres brandnek olyan arcot kell adni – akár szó szerint is fontos egy kompetens személyt a középpontba állítani –, amiről utána azonnal felismerhető lesz.
Gondos tervezést és nagy szakmai felkészültséget igényel, hogy a vizuális megjelenés már az első találkozáskor megjegyezhető legyen, majd ha az arculat adott, akkor erre kell felépíteni mindent, a honlaptól kezdve, a névjegyeken át, a reklámokig bezárólag.
Óriási munka, hogy egy márka arculata egyszerre legyen modern, időtálló és kiszolgálja az igényeket is, de éppen ezért érdemes vele szakemberhez fordulni, aki mindenben segít.